ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ :Ο πολιτικός ρόλος του συγγραφέα Λώρενς Ντάρελ στην Κύπρο Ο αντίλογος, από τον Γιώργο Σεφέρη ως τον Κυριάκο Χαραλαμπίδη
Την Τρίτη 2 Ιουνίου 2015 και ώρα 20:00, το Σπίτι της
Κύπρου και η Ένωση Κυπρίων Κέρκυρας «Ο Ευαγόρας» θα πραγματοποιήσουν, στο Σπίτι
της Κύπρου, Ξενοφώντος 2Α Σύνταγμα, τη διάλεξη του συγγραφέα-εκδότη
Ευριπίδη Κλεόπα με θέμα, Ο πολιτικός ρόλος του συγγραφέα Λώρενς
Ντάρελ στην Κύπρο - Ο αντίλογος, από τον Γιώργο Σεφέρη ως τον Κυριάκο Χαραλαμπίδη.
Χαιρετισμό θα απευθύνει
ο Πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Κέρκυρας «Ο Ευαγόρας» κ. Καλλίνικος Χριστοδούλου.
Στο πλαίσιο της διάλεξης θα διαβάσει λογοτεχνικά αποσπάσματα η ηθοποιός Χρύσα
Σπηλιώτη.
Ο Ευριπίδης Κλεόπας γεννήθηκε το
1953 στην Αθήνα. Κατάγεται από την Αμμόχωστο. Σπούδασε Φιλοσοφία και
Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Έκανε σπουδές Φωτογραφίας στην Κολωνία
της Γερμανίας. Κατά τη δεκαετία του ΄80 εκδίδει στη Λιέγη το φοιτητικό
περιοδικό Le Petit Crocodile. Το 1974
εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Αιχμάλωτοι. Έχει μεταφράσει Γάλλους ποιητές, Ζακ Πρεβέρ, Υβ
Μπονφουά, Λουί Αραγκόν, Πωλ Ελυάρ, Αντρέ Μπρετόν, καθώς και Ιταλούς, Τζουζέππε
Ουνγκαρέττι, Τσέζαρε Παβέζε, Πιέρ Πάολο Παζολίνι κ.ά. Έργα του έχουν
μεταφραστεί και δημοσιεύτηκαν στα γαλλικά, Voyage
au bout des rêves, (μτφ. Annick Schlauder), Editions Marginalles, Brx. 2001, στα γερμανικά, Der Marathonlaufer, (μτφ. Νίκη
Eideneier), Polyptychon 1995, Abends wenn, Ρolyptychon, 1995, Die Alten Hauser, Ρolyptychon, 1995, στα τουρκικά, Kuzeyde bir Yerlerde (μτφ. Yusuf Toz),
στα ιταλικά, Una Foglia verde oro,(μτφ.
Crescenzio Sangiglio), Editrice Argo, 2013, και στα ισπανικά, El Corredor de Maratones, La interminal agonia del tempo (μτφ.
Sergio Altuna). Δημοσιεύει και εκδίδει φωτογραφική δουλειά του. Αρθρογραφεί σε
εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά. Παραγωγός της εκπομπής σκέψης και λόγου, Τα ταξίδια που ονειρεύτηκα, στην ΕΡΑ.
Εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού, Το
Καταφύγιο. Από το 1990 διευθύνει τον εκδοτικό οίκο ΕΨΙΛΟΝ.
Ακλόνητος, ήρεμος και
ισορροπημένος ο Γιώργος Σεφέρης, βλέπει πολλά στο θέατρο της Ιστορίας. Και
βλέπει και την αποκάλυψη των φίλων μα και το ζύγισμά τους. Κλασικό το
παράδειγμα του Λώρενς Ντάρελ, που ανέλαβε την αγγλική προπαγάνδα τον καιρό του
κυπριακού απελευθερωτικού αγώνα. Ο ψευτοθεατρίνος «κυνικός και φιλέλλην-ποιητής
ή κάτι τέτοιο» των «περιχώρων της Κερύνειας», προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη
δραματική αξία στην επίκληση του Σεφέρη προς τους φίλους «του άλλου πολέμου».
Εκείνους που αντιστάθηκαν στην «αρπαγή, το δόλο, την ιδιοτέλεια, το στέγνωμα
της αγάπης». Τους συλλογίζεται σ’ αυτή την «έρημη συννεφιασμένη ακρογιαλιά» της
Σαλαμίνας της Κύπρου, «καθώς γυρίζει η μέρα». Πόσο είναι άραγε το ειδικό βάρος
του σεφερικού συλλογισμού σε τέτοιες γωνιές της γης; Κάποιοι θα μπορούσαν να
πουν ότι κομίζω «γλαύκα εις Αθήνας». Θέλω να πω ότι η συνειδητή δράση του
Λώρενς Ντάρελ καθ’ όλο το διάστημα της περιπλάνησής του στον ελλαδικό χώρο,
αλλά και στον ευρύτερο χώρο της εγγύς Ανατολής, όπως η Αίγυπτος και η Σερβία,
είναι τόσο γνωστή και πολυσυζητημένη. Κάποιοι όμως εξακολουθούν να παραμένουν
ατράνταχτα απαθείς, χτίζοντας προτομές και ανδριάντες στο παράλογο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου