Το Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας «αναβιώνει» με έκθεση, στο Σπίτι Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, ένα επάγγελμα που έχει οριστικά εγκαταλειφθεί, μια τέχνη που καθόρισε τις ενδυματολογικές παραδοσιακές συνήθειες των γυναικών αλλά και των αντρών της Κύπρου από το 18ο αιώνα μέχρι και τα μέσα του 20ου. Πρόκειται για την έκθεση «Τα Σταμπωτά Μαντήλια και ο Τελευταίος Μαντηλάρης» η οποία παρουσιάζει την ιστορία της τέχνης των σταμπωτών μαντηλιών στον τόπο μας. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 3 Μαρτίου, ώρα 19:30. Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή μέχρι και τις 30 Αυγούστου. Την έκθεση θα συνοδέψουν διαλέξεις και εκπαιδευτικές διαδραστικές δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους. Ποιος είναι όμως ο Τελευταίος Μαντηλάρης της Κύπρου και πού αφήνει η απώλεια του την τέχνη και την παραγωγή των σταμπωτών μαντηλιών; Στη Λευκωσία, Λάρνακα και Αμμόχωστο είχαν τα εργαστήρια τους αρκετοί μαντηλάρηδες. Η δουλειά των μαντηλάρηδων ήταν ολόχρονη και αρκετά προσοδοφόρα. Το τελευταίο σε λειτουργία εργαστήριο ιδρύθηκε το 1936 από τον Ευρή Μιχαήλ ή αλλιώς Ευριπίδη Μαντηλάρη μαζί με τον Λεωνίδα και τον Κυριάκο Κακούλλη. Ο Ευρής Μιχαήλ αποχώρησε το 1963 και μετά από το θάνατο του Κυριάκου Κακούλλη και του Λεωνίδα, το εργαστήρι το κρατήσανε οι τρεις γιοί του Κυριάκου, Ντίνος, Δημήτρης και Νίκος. Από αυτούς μόνο ο Νίκος Κακούλλης συνέχισε την παραγωγή σταμπωτών μαντηλιών. Με την παύση λειτουργίας του εργαστηρίου του τελευταίου μαντηλάρη Νίκου Κακούλλη, το 2004, η τέχνη των σταμπωτών, που κάποτε έκανε γνωστό το όνομα της Κύπρου σε Ανατολή και Δύση, έφτασε στο τέλος της. Στην έκθεση τεκμηριώνεται, αφενός η παραγωγή των σταμπωτών μαντηλιών, με σύνεργα και εξοπλισμό του τελευταίου εργαστηρίου σταμπωτών μαντηλιών της Λευκωσίας και αφετέρου η ποικιλία και ιδιαιτερότητα τους. Ποικιλία χρωμάτων, αποχρώσεων, κυρίως του βαθυκόκκινου και του πράσινου, όπως και πληθώρα διακοσμητικών ανθικών μοτίβων αποτελούν χαρακτηριστικά των «εργόχειρων» αυτών, που παρουσιάζονται στην έκθεση, αντανακλώντας τη μόδα και την παράδοση μιας σχετικά πρόσφατης πραγματικότητας. Τα εκθέματα προέρχονται από τις συλλογές του Λεβέντειου Μουσείου, την Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας ενώ άλλα παραχωρήθηκαν από την οικογένεια του Τελευταίου Μαντηλάρη για τις ανάγκες της έκθεσης. Στην πραγματοποίηση της έκθεσης συνέβαλε τα μέγιστα ως επιστημονικός σύμβουλος η ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κύπρου Ευφροσύνη Ριζοπούλου-Ηγουμενίδου.
Πηγή:http://www.philenews.com
Πηγή:http://www.philenews.com
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου