της ΒΙΒΕΤ ΤΣΑΡΛΑΜΠΑ – ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ
"Όπως είναι φυσικό, την άγρυπνη εθνική συνείδηση του "Αγγέλου Σικελιανού δεν μπορούσε να μην ευαισθητοποιήσει και ή Κύπρος, με τους αιματηρούς διαχρονικούς της αγώνες για την προάσπιση της ελληνικότητας της και την τόσο πλούσια πολιτιστική της παράδοση. Ή μοίρα του Νησιού απασχόλησε βασανιστικά την μύχια ανθρώπινη του υπόσταση, όπως αποδεικνύεται από το άρθρο του «Ή Κραυγή της Κύπρου», γραμμένο στους Δελφούς στις 27 "Οκτωβρίου 1931, με αφορμή τα επεισόδια πού έγιναν τότε στο Νησί και είναι γνωστά ως «"Οκτωβριανά». Έτσι, ό Σικελιανός, μέσα από το καταστάλαγμα των δελφικών του οραματισμών για ειρήνη και συναδέλφωση των λαών της Γής, εξακοντίζει το μαχητικό του αυτό ντοκουμέντο, πού παραμένει πάντα οδυνηρά επίκαιρο, και μέσα από το όποιο βροντοφωνάζει σθεναρά: «Ή Κύπρος είναι ΕΛΛΗΝΙΚΗ!»
Στις 20 Μαρτίου του 1991, μετά από πρόσκληση της Μορφωτικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, έδωσα στη Λευκωσία μία διάλεξη για τον "Άγγελο Σικελιανό μέσα από μαρτυρίες των συγχρόνων του. Με την ευκαιρία αυτή, διερεύνησα τους δεσμούς του ποιητή με το νησί και την ανταπόκριση πού βρήκε το έργο του και ή εθνική του προσφορά στους Κύπριους πνευματικούς ανθρώπους. Έτσι, ό υφυπουργός παρά τω προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας και συγγραφέας, ό φίλος Πάτροκλος Σταύρου έχει δημοσιεύσει τη μελέτη «Νίκος Καζαντζάκης και "Άγγελος Σικελιανός, ή πορεία μιας Πνευματικής Πορείας», στο Περιοδικό «Φιλολογική Κύπρος», 1981-1982. Διατριβή για το έργο του "Α. Σικελιανού εκπόνησε ό διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, Ανδρέας Φυλακτού, με θέμα: «Ό Αρχαιοελληνικός Μύθος στον Πρόλογο του Λυρικού Βίου, συμβολή στη μελέτη των πηγών και της ποιητικής του "Αγγέλου Σικελιανού», Λευκωσία, 1990. Ποιήματα για τον "Άγγελο Σικελιανό έχουν εμπνευστεί πολλοί Κύπριοι πνευματικοί άνθρωποι, όπως ό καθηγητής Φιλοσοφίας Κώστας Π. Μιχαηλίδης, ό Κύπρος Χρυσάνθης κ.ά. Κυκλοφόρησε το «Ανθολόγιο» του Νίκου Σπανού, με πρόλογο του Κύπρου Χρυσάνθη και ανθολόγηση του Ν. Σπανού, όπου περιέχονται και ποιήματα του "Αγ. Σικελιανού. Ό Νίκος Κρανιδιώτης έγραψε μελέτη για τον ποιητή, ενώ ό γυμνασιάρχης Παν. Σέργης, πού ως φοιτητής γνώρισε τον Σικελιανό, οργάνωσε εκδηλώσεις στη μνήμη του. Άλλα και από τους παλαιότερους, ό ποιητής είχε συνδεθεί στενά με τον Νίκο τον Νικολαΐδη «εκ Κύπρου», όπως του άρεσε να αυτοαποκαλείται. Αντάλλαξαν μιαν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αλληλογραφία, πού δημοσιεύτηκε στο βιβλίο του Νικολαΐδη «έντεκα Διηγήματα», Σίσυφος, 1980 (με είκοσιδύο γράμματα της Εύας και του "Αγγέλου Σικελιανού) σελ. 71-84. Ό Νικολαΐδης αφιέρωσε στον Σικελιανό τα διηγήματα του Σειρά ΑΣ, 1921, με την ένδειξη: «Προσφορά στον "Άγγελο Σικελιανό, έχτίμηση και αγάπη πού προσήκει στον Ποιητή, στον Φίλο». Στην πρώτη σύζυγο του ποιητή, την Εύα Πάλμερ-Σικελιανού, με την οποία επίσης είχε αλληλογραφία, ό Ν. Νικολαΐδης αφιέρωσε το έργο του «Ανθρώπινες και "Άνθινες Ζωές», 1920, με την αφιέρωση «Στη Δέσποινα Εύα Σικελιανού». Ό Ν. Νικολαΐδης, όπως είναι γνωστό, θεωρούσε τον "Αγγ. Σικελιανό ως τον κατεξοχήν εθνικό μας ποιητή.
ΩΣ το 1991 πού επισκέφτηκα την Κύπρο, δεν είχε γίνει ποτέ γνωστή ούτε βιβλιογραφικά, ούτε καν από προφορική παράδοση, ή μετάβαση εκεί του "Αγγέλου Σικελιανού. Λίγους μήνες αργότερα, στις 17 Ιανουαρίου 1992, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» με την υπογραφή «Τήλεφος», το ακόλουθο άρθρο:
Το ταξίδι τον Σικελιανού στην Κύπρο τον 1934.
Καμία φιλολογική αναφορά δε φαίνεται να είχε γίνει ως τώρα για το ταξίδι του "Αγγέλου Σικελιανού στην Κύπρο, το 1934. Και ή "Άννα Σικελιανού το πληροφορήθηκε μόλις τώρα, πού πήγε ατή Λευκωσία για να παραστεί σε εκδήλωση για τα σαράντα χρόνια από το θάνατο του συζύγου της.
Πριν από την εκδήλωση ή κυρία Σικελιανού παρακολούθησε διάλεξη του Γιώργου Π. Σαββίδη για τον Γιώργο Σεφέρη. Στη διάρκεια της εκδήλωσης, μια κυρία από τη Λευκωσία, ή πρόεδρος της Πνευματικής Αδερφότητας Ελληνίδων Κύπρου, ή Μαρία Θ. Μίτλετον, πού πρώτη φορά συναντούσε την "Άννα, της είπε σε κάποια στιγμή ότι θυμάται πάντα με συγκίνηση τη διάλεξη πού έδωσε ό "Άγγελος Σικελιανός ατή Λευκωσία το 1934. «Ήμουν μικρή κοπέλα τότε, άλλα ουδέποτε ξέχασα τον ωραίο Άγγελο Σικελιανό και τη διάλεξη του». «"Ώστε είχε έλθει ό "Άγγελος στην Κύπρο!», ξαφνιάστηκε ή "Άννα.
Στην εκδήλωση για τον Σικελιανό παρουσιάσθηκε έκθεση βιβλίων, φωτογραφιών του, καθώς και αποκομμάτων πού τον αφορούσαν. Ανάμεσα σ' αυτά ήταν κι ένα δημοσίευμα του 1934, ότι ό Σικελιανός αναμενόταν το φθινόπωρο στη Λευκωσία. Έγινε συζήτηση και κάποιος ανέφερε ότι ένας συνταξιούχος αστυνομικός, ό Κώστας Γ. Χώπλαρος, είχε εκδώσει τότε, τα απομνημόνευμα του και σ' αυτά υπάρχει αναφορά για την επίσκεψη του Σικελιανού στην Κύπρο.
Πραγματικά, την επομένη ό υφυπουργός παρά τω Προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Πάτροκλος Σταύρου, άνθρωπος των γραμμάτων, ό όποιος πρόσφατα αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, έφερε στην "Άννα Σικελιανού το μικρό, άλλα πολύτιμο βιβλίο του Χώπλαρου, με τίτλο «Στο διάβα της ζωής».
Γράφει στη σελίδα 13 ό Χώπλαρος - πού η τύχη το 'φερε να κλείσει για πάντα τα μάτια του, λίγες ημέρες πριν την εκδήλωση τιμής για τον Σικελιανό: «Θυμάμαι τώρα, όταν μέσα ατό 1934 ήλθε στην Κύπρο ό "Άγγελος Σικελιανός, ό ποιητής πού καθιέρωσε τις Δελφικές γιορτές και θα μιλούσε σε κινηματοθέατρο. Με διέταξαν να παρακολουθήσω την ομιλία του, και να κάνω σχετική έκθεση. Με χαρά πήγα γιατί ήταν και προσωπική μου επιθυμία να ακούσω τον ποιητή. Τον άκουσα και έγραψα και τη σχετική έκθεση, για να αποσταλεί στο αρχηγείο απ' όπου ή Κυβέρνηση παρακολουθούσε όλες τις πολιτικές και άλλες δραστηριότητες». Αυτό το απόσπασμα δίνει τη μαρτυρία ότι ό Σικελιανός έδωσε διάλεξη στην Κύπρο του 34 και μάλιστα υπό την αστυνομική παρακολούθηση και λογοκρισία.
Ό Σικελιανός, λοιπόν, επισκέφθηκε την Κύπρο το 34. Ό φίλος του Νίκος Καζαντζάκης την είχε επισκεφθεί οκτώ χρόνια νωρίτερα, το 1926. Κι ό Παλαμάς ποτέ. "Όπως ό ίδιος έλεγε, ήταν «αταξίδευτος». Αλλά ή αγάπη των ποιητών για την Κύπρο είναι ένα ταξίδι πού δεν τελειώνει ποτέ...
Παρακινημένη από την παραπάνω άγνωστη και άβιβλιογράφητη ως τότε μαρτυρία του αστυνομικού Κ. Χώπλαρου, ερεύνησα διεξοδικά στο αρχείο πού διατηρώ και πλουτίζω συνεχώς για τον "Άγγελο και την Εύα Σικελιανού. Ή επιμονή μου έφερε τους αναμενόμενους καρπούς. "Έτσι, στο βιβλίο του Κύπρου Χρυσάνθη «Ξάνθος Λυσιώτης και Μελής Νικολαΐδης, τα δύο ξαδέρφια», πού εκδόθηκε από τον Ελληνικό Πνευματικό "Όμιλο Κύπρου στη Λευκωσία το 1987, και στις σελίδες 30 - 31, δημοσιεύεται μια επιστολή του Σικελιανού στον Ξάνθο Λυσιώτη, με τις έξης διευκρινιστικές πληροφορίες του κ. Χρυσάνθη: «Ή χειρόγραφη επιστολή του "Αγγέλου Σικελιανού προς τον Ξάνθο Λυσιώτη νομίζω σχετίζεται με αναμνήσεις του Κύπριου ποιητή». Ή επιστολή δημοσιεύτηκε στην Πνευματική Κύπρο, (Χρ. ΚΣτ, 1986, σελ. 20). Το πολλαπλά ενδιαφέρον αυτό κείμενο έχει ως εξής:
Μοναστήρι της Φανερωμένης, Σαλαμίνα,
10-10-1947
Αγαπημένε Φίλε,
ό χαιρετισμός Σας μ ηύρε μπρος ατό χαρτί πού κάθισα για να Σας γράψω αυτά τα λίγα λόγια. Ήθελα να Σάς πω την ιδιαίτερη συγκίνηση πού μου δώσεν ή γνωριμία Σας - καθαρή επαφή ψυχών - κι ακόμη τη συγκίνηση πού μ' αφήκε το τελευταίο μικρό βιβλίο Σας πού ό πόνος αφήκε τόσο συχνά στους στίχους τον ήχους «βαρβίτου και αυλού». Και σύγχρονα, τη νοσταλγία μου για την Κύπρο. "Ολ' αυτά, μοτίβα πού έχουν μέσα μου προεκτάσεις ζωντανές πού τις αισθάνομαι και δεν τις εξαντλώ σε λόγια. Βρίσκομαι στο Μοναστήρι της Φανερωμένης και δουλεύω. Έπειτ' από λίγες μέρες θάνα δώσω στο τυπογραφείο το «Διγενή μου». "Όταν είν' έτοιμος θα Σάς τον στείλω.
Δεν ξεχνώ με πόσην αγάπη μ είδατε. Είμαι καμωμένος να κρατώ μεσ' στην ψυχή μου τέτοιες ώρες. Σάς ευχαριστώ και Σάς παρακαλώ να πείτε στην κυρία Λυσιώτη όλο μου τον σεβασμό και σε όσους φίλους στο Νησί, πού με θυμούνται, την αγάπη μου.
Με τους πιο εγκάρδιους χαιρετισμούς μου και την ελπίδα της καλής αντάμωσης, δικός Σας, πάντα, "Άγγελος Σικελιανός.
"Όπως μαρτυρούν τα σημεία πού υπογραμμίζω στη σικελιανική επιστολή, όντως ό ποιητής επισκέφθηκε σε ανύποπτο χρόνο την Κύπρο το 1934, όπως αποδεικνύεται, για την οποία του έμεινε ή ζωηρή «νοσταλγία», και στέλνει «την αγάπη του σε όσους φίλους τον θυμούνται ακόμη στο νησί». Σε προσεχή μου επίσκεψη στην Κύπρο, θα διερευνήσω επιτόπου και διεξοδικά τον Τύπο της εποχής με την ελπίδα να εντοπίσω περισσότερες πληροφορίες, κυρίως για το θέμα της διάλεξης του ποιητή εκεί και τον αντίκτυπό της στο ακροατήριο του.
"Όμως, αν όλως ανέλπιστα πληροφορούμαστε για το άγνωστο μας ταξίδι του Σικελιανού στην Κύπρο το 1934, να πού ένα άλλο ντοκουμέντο, και δη επίσημο, μαρτυρεί τη ματαίωση μιας προγραμματισμένης επίσκεψης στην Κύπρο, για το φθινόπωρο του 1946, του "Αγγέλου Σικελιανού, του Στρατή Μυριβήλη και του "Αγγέλου Τερζάκη. Και αν την ομιλία του ποιητή στην Κύπρο το 1934 χρειάστηκε να παρακολουθεί ό Κύπριος αστυνομικός για να κάνει τη σχετική έκθεση, γιατί «ή κυβέρνηση παρακολουθούσε όλες τις πολιτικές και άλλες δραστηριότητες», και ή ματαίωση του επικείμενου, το 1946, ταξιδίου του Σικελιανού στην Κύπρο δώδεκα χρόνια αργότερα επίσης παίρνει πολιτικές διαστάσεις...
Το ιστορικό του περιστατικού αυτοί, όπως προκύπτει από την ερευνά μου, έχει ως εξής. Την άνοιξη του 1946, ό ποιητής ήρθε σε συνεννόηση με Κύπριους πνευματικούς ανθρώπους, μεταξύ των οποίων ό Κ. Προυσής, λογοτέχνης και γραμματέας της Παγκύπριας Επιτροπής, και ή επίσης Κύπρια λογοτέχνης Αυγή Σακκαλή. "Ήδη από τον προηγούμενο χρόνο, στην ποιητική της συλλογή «οράματα», ή Αυγή Σακκαλή είχε περιλάβει και ένα ποίημα - αφιέρωση «Του κ. "Αγγέλου Σικελιανού πού πρώτος με παρουσίασε στα Ελληνικά Γράμματα». Σχετικό με την σχεδιαζόμενη μετάβαση του στην Κύπρο ήταν και το γράμμα στην Αυγή Σακκαλή, πού δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Κυπριακά Γράμματα, στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 1946. Σκοπός της επίσκεψης των τριών καθιερωμένων Ελλήνων πνευματικών ανθρώπων ήταν ή εμψύχωση του Ελληνικοί στοιχείου και ή τόνωση του φρονήματος τους με ομιλίες και άλλες εκδηλώσεις. Το φθινόπωρο του 1946 είχαν πια κορυφωθεί οι προετοιμασίες για την υποδοχή τους και για τον καταρτισμό του προγράμματος της εκεί παραμονής τους, πού είχε ήδη ανακοινωθεί και στον τοπικό Τύπο. Στο περιοδικό «Αγωνιστής», (έτος Β, άρ. 43, 14 Ιουλίου 1946, σελ. 8), γίνεται σχετικό ρεπορτάζ, ενώ στις 8 Αυγούστου του ιδίου χρόνου είχε δοθεί στη δημοσιότητα επιστολή της Παγκύπριας Επιτροπής σχετικά με την επικείμενη άφιξη τους στο νησί. Όμως, ενώ όλα έδειχναν ότι θα εξελιχθούν ομαλά και σύμφωνα με το πρόγραμμα, κοινοποιείται έτους τρεις πνευματικούς άνδρες μια επιστολή του τοποτηρητή τού Αρχιεπισκοπικού θρόνου της Κύπρου, τού μητροπολίτη Πάφου Λεοντείου, με την οποία ματαιώνεται ή επίσκεψη. Το κείμενο έχει ως έξης:
Εν Λευκωσία, 24 Σεπτεμβρίου 1946.
Προς τους κ.κ. Άγγελο Σικελιανό, Στρατή Μυριβήλη και "Άγγελο Τερζάκη. Αθήνας.
Αξιότιμοι Κύριοι,
'Απαντώμεν κάπως αργά εις τας επιστολάς Σας, διότι, λόγω του θέρους, δεν ήτο εύκολος ή σύγκλησις της Επιτροπής μας.
Ή Επιτροπή ευχαριστεί Υμάς θερμότατα διά τήν ευγενή προθυμίαν Σας να έλθετε εις Κύπρον, διά να μεταδώσητε με την πνευματική Σας επαφήν τον εθνικόν παλμόν εις την υπόδουλον νήσον μας.
Εν τούτοις, έχοντες υπ' όψει τας επιστολάς Σας, την καθόλου θέσιν των διαφόρων εθνικών θεμάτων, εν οίς και το Κυπριακόν, τας συναφώς προς τα ζητήματα ταύτα δημιουργηθείσας εν τω μεταξύ, από της πρώτης επιστολής μας, δύσκολους συνθήκας και την εν Κύπρω επικρατούσαν τώρα πολιτικήν ανωμαλίαν, θεωρούμεν σκόπιμον, προς το παρόν τουλάχιστον, ν' αναβληθή η κάθοδος Σας εις Κύπρον.
Λυπούμεθα ειλικρινώς διά την επί του παρόντος ματαίωσιν της καθόδου Σας εις Κύπρον, διότι ούτω στερούμεθα της χαράς της άμεσου επαφής με εκλεκτούς, ως είσθε Υμείς, πνευματικούς ανθρώπους της Μητρός Ελλάδος, ελπίζομεν όμως, ότι θα κατορθωθή εν ευθετωτέρω χρόνω να έχη ή Κύπρος την εξαιρετικήν τιμήν να Σας φιλοξενήση.
Επί τούτοις διατελούμεν μετά πάσης τιμής,
Ό Πρόεδρος,
Πάφου Λεόντιος,
Τοποτηρητής του Αρχιεπισκοπικού θρόνου Κύπρου.
Ό Γραμματεύς (Κ. Προυσής.)
Θέλοντας να διερευνήσω το πολιτικό-κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο όποιο κινήθηκε ή απαγορευτική απόφαση για το ταξίδι των τριών στην Κύπρο, ερεύνησα ιστορικές πηγές από τις οποίες προκύπτουν τα έξης. Το στυγνό καθεστώς πού είχε επιβληθεί στην Κύπρο μετά την εξέγερση τον Οκτώβριο του 1931, διήρκησε μέχρι τον Οκτώβριο του 1946. Τότε, κάτω από την πίεση των Κυπρίων, οι "Άγγλοι αναγκάζονται να άρουν τα περιοριστικά μέτρα και ανακοινώνουν την πρόθεση τους να επιτρέψουν την επάνοδο των εξόριστων και τη διενέργεια Αρχιεπισκοπικών εκλογών. Παράλληλα, απευθύνουν πρόσκληση προς τον Κυπριακό λαό να μετάσχει σε Διασκεπτική Συνέλευση για τη μελέτη του συνταγματικοί θέματος του Νησιού. "Όμως, ή κρίσιμη αυτή περίοδος βρίσκει την ελληνική κοινότητα διασπασμένη ακόμη περισσότερο από πριν, σε δεξιούς και αριστερούς. Οι σχέσεις των δύο παρατάξεων ήταν κρίσιμες και εθνικά επιζήμιες και ο μετριοπαθής Μητροπολίτης Πάφου Λεόντιος καταβάλλει άκαρπες προσπάθειες να γεφυρώσει τις διαφορές τους για να ευοδωθούν οι ελπίδες για αυτοδιάθεση και ένωση με την Ελλάδα.
Τότε άρχισε να δημιουργείται στο Νησί και ό πρώτος πυρήνας πού οδήγησε στην προετοιμασία του ένοπλου αγώνα της ΕΟΚΑ.
Τον Νοέμβριο του 1946, ο Λεόντιος καταρτίζει την «Πρεσβεία», την κυπριακή αντιπροσωπεία πού θα αναλάμβανε την προώθηση των εθνικών θεμάτων στην Αθήνα και στο Λονδίνο και τίθεται ο ίδιος επικεφαλής. Στις 16 Νοεμβρίου ή Πρεσβεία γίνεται πανηγυρικά δεκτή στον Πειραιά ενώ σε μια δραματική συνεδρίαση της Ελληνικής Βουλής, εγκρίνεται το ψήφισμα της "Ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα. Αντίθετα, στο Λονδίνο ή κατάσταση παρουσιάζεται ζοφερή.
Λίγους μήνες αργότερα, στις 20 Ιουνίου 1947, γίνονται οι εκλογές για την ανάδειξη του Νέου Αρχιεπισκόπου της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Κύπρου, του πρώτου μετά τον Κύριλλο τον Γ', πού είχε αποβιώσει στις 16 Νοεμβρίου 1833. Ή Αριστερά υποστηρίζει την υποψηφιότητα του Λεοντείου, ό οποίος όμως επίμονα αρνείται να την αποδεχθεί.
Τελικά, μετά από επεισοδιακές εκλογές, ό Λεόντειος εκλέγεται πανηγυρικά και αποδέχεται το αξίωμα. Δεν έμεινε όμως στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο παρά 36 ήμερες. Απεβίωσε στις 26 Ιουλίου 1947, σε ηλικία 60 ετών, από σοβαρή πάθηση των αμυγδαλών και των νεφρών. Ακούστηκε, όμως, ότι ίσως επρόκειτο και για δηλητηρίαση...
Λίγες πληροφορίες για τον Λεόντιο, νομίζω ότι παρουσιάζουν ενδιαφέρον. Ό Λεόντιος (1887-1947), γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου, Ασκήτευσε έξη χρόνια στο "Αγιον Όρος όπου σπούδασε ζωγραφική. Στην Αθήνα σπούδασε θεολογία ως υπότροφος του Πανεπιστημίου και στη συνέχεια, έκανε διδακτορικό στις Ηνωμένες Πολιτείες με ειδίκευση στο Βυζάντιο. Ήταν ένας άνθρωπος χαρισματικός, με μεγάλες πνευματικές δυνατότητες και ψυχικό σθένος. Λόγω της δράσης του, εκτοπίστηκε από τους βρετανούς επί πολλά χρόνια. Το 1930 εκλέγεται μητροπολίτης Πάφου και μετά τα «Οκτωβριανά», το 1931, ορίζεται τοποτηρητής του Αρχιεπισκοπικού θρόνου της Κύπρου. Τα στοιχεία πού παραθέτω αιδώ, προέρχονται από την «Ιστορική Εγκυκλοπαίδεια της Κύπρου, 1878-1978», επιμέλεια ύλης Παναγιώτης Παπαδημήτρης).
"Όπως προκύπτει από την επιστολή του Λεοντείου και την ιστορική συγκυρία της εποχής στην Κύπρο είναι προφανές, ότι οι λόγοι της ματαίωσης της μετάβασης στο νησί των κορυφαίων Ελλήνων λογοτεχνών είναι καθαρά πολιτικοί. Ό θεωρούμενος ως προοδευτικός Λεόντιος θα πρέπει να ανησύχησε για τον αντίκτυπο πού θα είχε ή κάθοδος στην Κύπρο των τριών, και ιδίως του Σικελιανού, πού είχε την «φήμη» ή τη «στάμπα» του κομμουνιστή, και μάλιστα σε εποχή (1946-1947) εκλογών για τον Αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κύπρου. "Έτσι, πιεζόμενος υπέκυψε στην πολιτική αναγκαιότητα της εποχής και ματαίωσε το ταξίδι, πού δεν επρόκειτο πια να γίνει ποτέ άλλοτε και θα προκάλεσε, οπωσδήποτε απογοήτευση στον "Άγγελο Σικελιανό...
Στην ομιλία μου στην Κύπρο για τον ποιητή τον Μάρτιο του 1991, ανακοίνωσα προφορικά το άγνωστο αυτό ιστορικό ντοκουμέντο. Επίσης, σε άρθρο μου στην εφημερίδα «Ή Σημερινή της Λευκωσίας», στις 12 Δεκεμβρίου του 1991, με τίτλο «Μα ήταν αλήθεια κομμουνιστής ο Σικελιανός;» έκανα νύξη για την ματαίωση από τον Λεόντιο της μετάβασης των τριών στην Κύπρο το 1946, χωρίς όμως να δώσω στη δημοσιότητα το παραπάνω ιστορικό ντοκουμέντο, πού βλέπει εδώ για πρώτη φορά το φως.
Και τελειώνω δίνοντας τον λόγο στον εμπνευσμένο στοχαστή και ειρηνιστή, τον "Άγγελο Σικελιανό, πού μιλεί με πάθος ψυχής για το Νησί της Αφροδίτης, μέσα από το άρθρο του «Ή κραυγή της Κύπρου», το 1931:
Ή Κύπρος είναι αλήθεια ελληνική. «Αυτό μπορούμε, μόνο, σήμερα, να κάμουμε εμείς οι αδύνατοι, κηρύσσοντας την πίστη μας προς όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Αλλά μαζί, άλλ' άπ' άκρη σ άκρη της Ελλάδας, κι απ' τον πρώτο ώσμε τον τελευταίο. (.....) Εμπρός! από παντού. Η στρατιά της ηθικής φωνής δεν κάνει διάκριση από πρώτους και στερνούς. (.....) Η Κύπρος μας εφώναξε. Ας της απαντήσουμε όλοι μας με μια φωνή και τη φωνή αυτή άς τήν ακοντίσουμε παντού κι ολούθε, (........) "Όλες οι παρατάξεις της διανόησης, της ψυχής και της ζωής του Ελληνικού λαού, ενωμένες άρρηκτα σε μια. Γιατί μια είν' ή κραυγή πού τις καλεί και τις συνθέτει όλες προς την αδιαίρετη ηθική κορφή του Ελληνισμού. Ή από οποιαδήποτε αιτία πνιγμένη ίσαμε κάποιαν ώρα, φοβερή, ευσυνείδητη κραυγή της προαιώνιας εθνικής του ελευθέριας.
ΒΙΒ. ΤΣΑΡΛΑΜΠΑ - ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ
Πηγή: 'ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ 2000" ΣΕΛ. 143-148
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου